mandag 6. februar 2012

Stort, men allikevel personlig

Frieriet
24.juli 2007 fylte jeg 20 år, og på sengen fikk jeg tidenes bursdagspresang. Min kjære hadde kjøpt ringer til oss og vi så på det som en fremtidig plan om et bryllup. Det var ikke noe stort og eventyrlig frieri, men helt i vår ånd.

Planleggingen
Vi startet planleggingen tidlig, og det første vi satt var datoen. I mars 2010 satt vi oss ned sammen og skrev ned noen datoer vi hadde tenkt på. Vi bestemte oss for at 30.juli 2011 skulle være vår dag. Så tok vi kontakt med kirkekontoret for å høre om denne datoen var ledig. Kirken var ledig og det var bare å sette i gang med resten av planleggingen. Det skulle vise seg å være en tidkrevende prosess å arrangere et bryllup, og derfor var det greit å begynne 16 måneder før den store dagen.

Temaet
Vi ønsket et bryllup som reflekterte vår stil og vårt liv. Vi valgte fargetemaet lilla etter en tur i skogen en vakker høstdag hvor vi begge falt for den vakre fargen på lyngen. Som den nyfrelste scrapperen jeg er ønsket jeg å lage invitasjonene, kirkeprogrammene, menyene og bordkortene selv, og jeg tror mange satt pris på at vi gjorde det så personlig.

Invitasjoner og antall gjester
Planleggingen av invitasjonene brukte jeg lang tid på. Jeg googlet bryllupsinvitasjoner opptil flere ganger før jeg valgte å lage invitasjonsesker. Jeg kjøpte inn kartong i riktig farge, silkebånd i lange baner og bestilte personlig stempel på Ebay. Det personlige stempelet ble brukt som monogram, og gikk igjen på det jeg laget. Jeg laget invitasjonene i samlebåndstil, totalt 37 bokser med invitasjonen og diamanter inni. 62 gjester skulle inviteres til middag, 10 til kaffe og kaker.
Hvordan jeg laget eskene til invitasjonene har jeg skrevet litt om i bloggen min.
De fleste invitasjonene ble overlevert til mottakerene direkte, mens noen måtte sendes i boblekonvolutter. Jeg var spent på hvordan det ville gå å sende noe så skjørt i posten, men det gikk heldigvis bra.
 
Vielsesform og sted
Det har aldri vært noe alternativ til kirken for min del, og valget falt på Råholt kirke som jeg sognet til i oppveksten. For min kjære var dette helt greit, for han hadde ikke noe forhold til sin egen kirke. Dette er et sogn jeg har good kjennskap til, og hvor jeg kjenner både prester og organister.

Lokaler
Først holdt vi av Skihytta på Eidsvoll Verk. Etter en stund gikk det opp for oss at dette ikke var et ideelt sted for en bryllupsfest fordi de drev med ombygging av E6 rett ved siden, og plassen ble brukt til oppbevaring av maskiner og utstyr. Derfor avbestilte vi dette lokalet og valgte i stedet Dal grendehus. Grendehuset var akkurat passe i størrelse, har et stort og fint kjøkken, en stor veranda og ligger i rolige omgivelser. Verandaen skulle vise seg å bli mye brukt ettersom dagen brakte 30 varmegrader og strålende sol. Som grendehus flest er det ikke veldig moderne inredet, men det passet godt til vårt formål.

Mat og drikke
Maten bestilte vi fra Romerike Catering. I mai var vi på prøvesmaking og smake alt de hadde på menyen. Ingen av oss er særlig glad i fisk, og vi gikk inn i tro om at vi ikke kom til å velge det. Allikevel bestemte vi oss for fisk til forrett, og det angrer vi ikke på. Maten var helt fantastisk! Menyen så slik ut:
Forrett: Varmrøkt ishavsrøye med syltet sopp, småbladet salat og tyttebærvinaigrette (bildet)
Hovedrett: Helstekt okseindrefilèt med ovnsbakt småløk og lokale grønnsaker servert med rødvinsaus.
Dessert: Lun bjørnebærsuppe med hjemmelaget vaniljeis 


Ingen av oss er vindrikkere, så når det gjaldt å velge ut drikke til maten ville vi høre med noen som hadde greie på det. Stians forlover jobber for en vinimportør, og satt opp en liste over vin han mente ville passe til menyen. Våre eneste kriterier var at vi helst ville at det skulle være vin man fikk på kartong og som de fleste liker. Vi endte derfor opp med hvitvinen Rocky Riesling til forretten, rødvinen Goats do Roam til hovedretten og dessertvinen Gilli Malvasia. Disse vinene hadde en fin pris og passet veldig godt til maten vi hadde. Bildet viser menyen jeg laget til bordene. Her kunne gjestene se hvilke viner som ble servert til hver rett og hvilke alternativer de hadde.
                          
Bryllupskaken
Vi hadde lyst på en kake som var litt utenom det vanlige, og syns det ville passe med en moussekake midt på sommeren. På en lokal bryllupsmesse vi var på møtte vi en lokal hobby-konditor som laget akkurat den kaken vi hadde sett for oss. Vi bestilte en 4 etasjers moussekake med pasjonsfrukt og bringebær, pyntet i lilla, og her ser dere resultatet. Kaken smakte fantastisk, og inni var den lagvis orange og rosa. Gjestene sa kaken var frisk og god, og ikke for mettende.


Brudekjolen
Av alle ting jeg skulle kjøpe, var brudekjolen nesten det enkleste. Kristins brudesalong skulle flytte fra Lillestrøm og hadde derfor salg i de gamle lokalene. Jeg tok med meg moren min og forloveren min og reiste inn for å se om jeg kunne gjøre et kupp. Jeg prøvde flere kjoler der, men den første jeg prøvde var den jeg skulle ha. Jeg syns selvfølgelig det var helt utrolig at jeg kunne finne kjolen så fort, men slo til og fikk kjolen til halv pris. Jeg avsluttet kjoletittingen nesten et år før bryllupet, men angret aldri. Kjolen var fra Atelier Diagonal og hadde fargen ivory.


Hår og sminke
Jeg har tungt og tykt hår og ønsket å ha det oppsatt på den store dagen. Dette viste seg å være lurt da vi våknet til en veldig varm dag. Håret var flettet langs hodet, og satt opp i lokker bak. I lokkene hadde jeg blomster. I tillegg hadde jeg et skulderlangt slør festet på toppen av frisyren. Sløret tok jeg av utover kvelden, og brudevalsen ble gjennomført uten.


Sminken la jeg selv, før jeg fikk på meg brudekjolen. Det finnes ingen gode sminkører i nærheten, og jeg har en gang blitt sminket helt forferdelig av en proff, så det ville jeg ha kontroll på denne gang. Sminken ble enkel, men allikevel tok jeg på litt mer enn jeg vanligvis gjør.


Brudebuketten
Brudebuketten ble laget hos Junes Blomsterverksted på Råholt. Jeg hadde vært hos henne og forklart hvordan jeg så den for meg og leverte bilder av kjolen. Ut fra dette laget hun en hjerteformet bukett med lilla og rosa roser, iblandet andre små blomster. Langs kanten hadde hun brukt eføy som også hang litt ned. Buketten sto til alle mine forventninger, og var nydelig.



Fotograferingen
Rett etter vielsen dro vi til Eidsvollbygningen hvor vi skulle ta bilder. Fotograf Guro Østby ventet på oss, og hadde mange gode ideer for hvor vi kunne ta bilder. Vi hadde på forhpånd hatt en planleggingstime hvor hun noterte hva vi ønsket å ta bilder av og om det var en spesiell stil vi ønsket på bildene. Vi ønsket å ha helt naturlige bilder, og helst ute i naturen. Vi tok en del bilder ved en ildrød murvegg, noen ved vannet og noen på knallgrønt gress. På forhånd hadde jeg sett et panoramabilde hun hadde tatt tidligere som jeg syns var så fint. Hun fikk til noe liknende med oss, og det er jeg veldig fornøyd med. Fotoseansen gikk veldig fort og vi fikk i oss en del drikke undervegs i det stekende solskinnet. Før vi visste ordet av det var vi på vei til lokalet hvor gjestene og middagen ventet.

Dekoreringen av lokalet
Vi hadde brukt hele fredagen på å pynte lokalet, og fått det helt perfekt. Borddekorasjonene hadde vi laget selv med roser og eføy og sparte mye penger på det. Vi hadde kubbelys ved siden av blomstene, i tillegg til glassvaser med flytelys og diamanter på løperen. Stolene jeg og Stian satt på var laget av min morfar, og var en bryllupsgave.
 
Takkekortene
Da vi skulle sette oss ned sammen med fotografen og velge ut bilder fikk vi et stort problem: det var jo så mange fine! Vi valgte derfor ut et knippe bilder som fikk være med i takkekortet. Fotografen trykket dem for oss, og vi ble veldig godt fornøyde med resultatet. De ble trykket på tykk kartong med skimmer i, og viste oss frem på en flott måte. Alle som hadde deltatt på dagen, gitt gave og hjulpet oss i planleggingen fikk takkekort i posten. Hvert enkelt kort ble håndskrevet og personlig.

Tanker i ettekant
Vi er begge enige om at dagen ble perfekt for vår del. Noen småting ble selvfølgelig glemt, men det var ikke så farlig. Når man sitter og ser gjennom bilder i ettertid tenker man alltids på ting man kunne gjort annerledes, men dagen var flott og gjestene koste seg. Det ble en hyggelig dag sammen med familie og gode venner, små som store.
Jeg vil avslutte det helt med noen få tips til de fremtidige bruder:
- Nyt dagen din! Ikke planlegg å skulle gjøre ferdig noe på den store dagen. Tiden går så alt for fort, og plutselig er dagen over.
- La folk hjelpe deg. Mange kom og spurte om det var noe de skulle hjelpe til med og jeg er så glad for at jeg takket ja! Man har mer enn nok å gjøre, selv om det kanskje ikke føles slik der og da.
- Begynn planleggingen tidlig. Planlegging tar tid, og man går fort tom for tid.

Ta gjerne en titt innom bloggen min for å se flere bilder i arkivet.

4 kommentarer:

  1. Så utrolig vakkert og stemningsfullt!

    Lykke til videre i ekteskapet!

    SvarSlett
  2. Helt fantastisk bra! Så gjennomført og i stil uten at det blir overdådig. Perfekt! Var innom bloggen din også. Veldig kjekk blogg du har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen hjertelig! Og så koselig at du tok turen innom bloggen også ;)

      Slett