onsdag 8. februar 2012

Italiensk inspirert bryllup

Min kjære mann fridde til meg 22. november 2008. Vi hadde lenge snakket om hvis vi en gang skulle gifte oss, så skulle vi osv, men vi ble ikke enige hvem som skulle fri, for han mente at damene også kunne fri, noe jeg mente som uaktuelt, så jeg regnet ikke med at det kom til å bli noe frieri og at vi kom til å fortsette sammen som samboer. Så sa han at han ønsket å lage til en romantisk kveld for meg, til helgen, jeg reagerte ikke så veldig på dette, da han av og til gjør dette. Ikke så ofte, for han liker seg ikke på kjøkkenet, men av og til så skjer det. Det jeg derimot reagerte litt på, var at han var så hemmelighetsfull hele veien. Så han var ute å handlet inn til kvelden og kom hjem med røde roser til meg. Laget så til en 5 retters middag til oss, med vin og alt. Da han satte desserten foran meg, så kom han over på min side, gikk ned på kne og spurte om jeg ville gifte meg med ham.  Det var ikke nei i min munn og vi begynte med en gang og planlegge bryllupet.


Tema
Temaet kom av seg selv, etter at vi hadde bestemt oss for plass. Vi fikk et kjempegodt tilbud på en liten og koselig restaurant i Egersund, som er Italiensk.Fargene ble da rødt og hvit og så fikk vi inn det grønne i blomstene, slik at det Italienske flagget ble representert. I tilegg så hadde vi "Kjærligheten overvinner alt" som overskrift på bryllupet vårt, da dette er en sannhet for oss. Så hadde vi hjerter, roser og liljer som tema.


Invitasjoner og antallet gjester
Jeg laget invitasjoner i rødt tykt papir, der hadde vi på fremsiden bilde av oss selv, hjerter og en hvit rose. Vi ble 33 til middag og 50 til kaffe og kake.




Vielsesform og sted 
For meg så betyr det å gifte seg to ting, det ene er å få Guds velsignelse over forholdet og det å ha en dag å feire kjærligheten som Gud har gitt oss og siden vi er med i Frelsesarmeen, så falt vielsen seg naturlig på Frelsesarmeen. Vi viet oss i Frelsesarmeens lokaler i Egersund, det var Major Thormod Langeland, som er korpsleder her i Stavanger som viet oss. Jeg ønsket ham, siden det var han som gjorde meg som tilhørig i Frelsesarmeen og som har velsignet våre to barn.


Lokaler 
Som nevnt over her, så falt vårt valg på en liten intim Italiensk restaurant i Egersund. Da jeg ble kjent med min mann, var det en annen restaurant der og det var vi og spiste sammen for første gang, så den plassen betyr en del for oss.

Her er vår meny og valg av drikke til den :
1. Gresk salat a la Sakis
(Vin: IL Bianco)
2. Carpaccio av hval, redusert balsamico og gorgonzolakrem
(Vin: Argialos)

(ganrens)

3. Fois Gras
(Vin: Soare Classico)
4. Canneloni med langstekt geitekilling
(Vin: Casamatta)

(ganrens)
5. Wellington av hjort
(Vin: Chianti Classico)
6. Sjokoladefondante m/rosevannis
(Vin: Birbet Brachetto)  

Bryllupskake
Bryllupskaken ble bestilt i god tid. En god marsipankake med hvit marsipan. Selvsagt måtte det være røde roser på også, siden det var et av temaene våre. 


Brudekjole
Brudekjolen ble kjøpt 27 oktober 2009. Så den hang i skapet veldig lenge, kan man si, men jeg er veldig godt fornøyd med den. Den er kjøpt på Miranda brudesalong på Sandnes. 





Hår
Da bryllupet skulle være i Egersund, var ikke valget på frisør vanskelig. Da falt valget på Bingen frisør. Dette fordi at jeg vet at dem er dyktige, men også siden innehaveren der, er min 3 mening og vi har vokst opp sammen. Jeg ble kjempefornøyd både med hår og sminke. Jeg var hos frisøren ca 09.15 og skulle være ferdig 12.30, men klokken ble litt mere, så jeg kom et par minutter for sent til vielsen, men ikke mere en et par, så det gikk bra det. Jeg har et utrolig tykt hår (som kanskje kan ses på bildet) og derfor tar det lang tid å få ordnet det. Jeg var der sammen med mmin eldste datter, som også var forlover. Min mor var innom å ordnet seg og min yngste datter som var brudepike, var også innom. Samboeren til brudgommens eldste nevø, var også hos frisøren. Nevøen skulle være toastmaster og jeg synes det var kjempekoselig at hun ønsket å være med hos friøren og ta et glass mussernde sammen med meg.

Brudebukett
Brudebuketten ble i god gammel tradisjon kjøpt av brudgommen. Jeg viste at jeg kom til å like buketten. Vi var sammen om hele bryllupet og jeg viste at han kom til å følte temaet vårt i farger og blomster og jeg ble superfornøyd. I halv elleve tiden kom forloveren til brudgommen inn til frisøren med buketten og jeg synes den bare var helskjønn. Utrolig nydelig.

Fotografering
Fotograferingen var et hodebry, for vi skulle gifte oss i en liten by, der det ikke var så mange fotografer og velge mellom. Jeg synes også at det var dyrt å betale en fire-fem tusen kroner og ikke sitte igjen med noe annet en fotograferingen og et par små forstørringer. Så fikk jeg et tips på bryllupsvenner.no, om Depui fotograf. Vi tok kontakt der og jeg ble straks begeistret for dem. De kostet litt, men så sitter jeg jo også igjen med over tusen bilder fra dagen, så jeg angerer ikke et sekund på at jeg valgte dem og fotografen Jon Danielsen var bare helt fantastisk. Kan virkelig anbefales.
Dekorering borpynt/blomster, m.m.
Dekoreringen stod restaurant Oliveto for. Vi gikk igjennom sammen hvordan vi kunne tenke oss det, stilmessig og fargevalg og de gjorde resten. Vi bestilte dekrasjonene til bordet og bordkortholderene.

Takkekort
Takkekortene våre ble en tredelt, altså tre bilder på et kort. Vi hadde da favorittbilde vårt og et bilde fra vielsen og et bilde av hendene våres, med ringene på.

Tanker i etterkant
Vi hadde en fantastisk dag, gjestene har ikke gjort annet enn å skryte av opplegget, de som var til middag, sier at de har ikke hatt bedre mat og at tiden med bordet gikk på et blunk. Skulle jeg planlagt bryllupet på nytt, vet jeg faktisk ikke om jeg ville gjort noe anderledes. Vi fikk den dagen vi drømte om, og da er det vel ikke så mye å forandre på

Vil bare legge til en ting til slutt. Vi hadd en som spilte taffel under middagen og jeg må si at det var verdt hver en krone. Gjestene sa at med den bakgrunnmusikken så turde de å prate, det ble liksom ikke slik at en var redd for at alle skulle høre stemmen ens. Musikken var rolig og behalig, så det gikk fint ann å prate til den./span>

2 kommentarer:

  1. fine bilder:) hvor er det bilde tatt med deg å event forlover på et jorde el noe.

    SvarSlett
  2. Det er tatt ved museume på Slettebø i Egersund.

    SvarSlett