onsdag 8. februar 2012

♥Sommerbryllup♥

~Frieriet~
Etter å ha snakket en del om å forlove oss, og til og med sett litt på ringer. Så hadde jeg dannet meg et lite bilde av hvordan jeg ville frieriet skulle foregå, utålmodig som jeg er. Min ektemann som skulle utføre dette fireriet, hadde derfor mange føringer for hvordan dette skulle foregå. Dette gjorde igjen at det å lage til det perfekte frieriet tok litt lengre tid, enn det denne utålmodige sjelen her hadde tenkt seg. Dermed bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender.

Vi hadde en romantisk kveld hjemme med levende lys og romantisk musikk. Så til min kjæres store overaskelse gikk jeg ned på kne og fridde til han 2 mars 2009. Svaret jeg fikk var selvsagt ja. Datoen for bryllupet ble satt til 17.07.10, dermed kunne vi beggynne planleggingen mot vår drømmedag.

~Planleggingen og tema~
Det tar tid å planlegge et bryllup. Vi begynte litt over 1 år i  forvegen av det. Det er mange brikker som skal på plass, og veldig mye som skal gjøres. Som alle andre brudepar ville vi sette vårt preg på rammen rundt bryllupet. I det lokalet vi hadde, trengte vi nødvendigvis ikke pynte selv, men  vi valgte å gjøre det selv for å få det akkurat slik som vi ville ha det. Det kunne ikke falle meg inn å få noen andre til å pynte lokalet til våres drømmedag. Vi hadde kjøpt inn mye pynt til bordene, og til ellers i lokalet. Telysestaker til å ha på småbord rundt i lokalene, en god del håndlagede stearinlys, men også noen som ikke var håndlagede. Små lysfat til lysene som skulle stå på det bordet hvor middagen ble spist hadde vi også kjøpt en hel del av. Vi hadde kjøpt organza som løper som vi hadde på samtlige bord i hele lokalet. Sløyfer til store lysestaker som stod på gulvet ved inngangen til lokalet. Fargetemaet vi valgte var hvitt og gull. Hjerter og roser var også en del av temaet. Og med veldig godt innspill fra vår fantastiske toastmaster så ble også fotball en liten del av temaet. Familie og venner stilte gladelig opp til kakebaking. Og vi meldte oss på dansekurs, siden mannen min har to venstrebein og jeg to høyrebein. Etter litt leting på det store internett fant vi en danseskole her i Ålesund som var tøffe nok til å ta utfordringen med oss som ikke kunne noe særlig om dans. Vi meldte oss på et 8 ukers langt dansekurs hvor vi ble introdusert for engelsk vals og cha cha cha. Våre flinke danselærere var Ingrid Beate Thompson og Jan Erik Farnsson, som er kjent fra tv-programmet "Skal vi danse" på TV2.

~Invitasjoner og gjester~
Vi valgte å scrappe alle invitasjonene selv,
det ble lagt mange timers arbeid nedi invitasjonene. Vi fikk utrolig mye skryt av invitasjonene. Jeg fikk ideen til hvordan jeg ville ha de, da vi var innom en scrapbooking butikk, der hadde de laget flere eksempler på invitasjoner, fant en som var veldig fin, men vi utarbeidet den litt mer, la på flere hjerter samt slikebånd med navnene våres på skrevet med gullskrift. Vi hadde også forlovelses bilde av oss på innsiden av invitasjonene. Bordkortene kjøpte vi, men vi valgte å scrappe på de slik at bordkortene gikk igjen i invitasjonene, vi brukte samme bånd med hjerter på og samme type papir som selve invitasjonen var skrevet på. Også hadde vi monogramet vårt også på bordkortene. Vi valgte å ha samtlige gjester til middag. Vi var alt i alt 38 stykk, 8 stykk hadde ikke anledning til å komme.

~Vigselsform og sted~
Med tanke på vigselsform var vi aldri i tvil, det ble kirkebryllup. For meg betyr det veldig mye at vi giftet oss i kirken. Vi giftet oss i Ålesund kirke, en gammel stein kirke som er så fin. Det var min far som fulgte meg opp til min kjære til tonene av Wedding march from Lohengrin.

Det å gå opp kirkegulvet sammens med min far var helt annet enn hva jeg hadde forestilt meg. Oppe ved trappene til alteret stod verdens vakreste å ventet på meg. Følelsene veltet rundt inni meg som bare det, jeg var overlykkelig. Det er så vanskelig å kunne beskrive den lykkerusen, jeg tror rett og slett man må ha opplevd det selv. Selve vielsen var bare helt fantastisk. Presten som viet oss holdt en personlig og vakker tale til min kjære og meg.

Gledestårer er ikke langt unna på en dag som dette, da vi fikk komme frem til alteret å gitt hverandre våre løfter og vårt ja var stemmen min ganske så preget av hvordan jeg hadde det der og da. Forloverne våres var med på forbønnen som presten holdt, dette er også noe som er utrolig viktig for meg. Solisten vår Rebekka sang helt nydelig From this moment on. Jeg tror jeg trygt kan si at vi gikk ned kirkegulvet sammens som verdens lykkeligste til vår valgte utgangsmarsj, Mendelssohn wedding march. Vi valgte å lage vielsesprogrammene selv, det tok en del tid, men så absolutt verdt det. Fikk mye skryt av de også.

~Lokaler, mat og drikke~
Valget falt på Color Line Stadion, og lokalet Myra som er en av vip-losjene der. Et sted som så absolutt er oss, som iverige AaFk patrioter. Lokalet stod for alt av mat og drikke, det var utrolig deilig og slippe og tenke på at vi måtte hamstre inn alkohol, leie inn servitører, kokk og cateringfirma. At vi ville ha 3 retters middag falt på plass veldig fort. Noe som jeg personlig synest skaper mer ro rundt middagen, framfor koldtbord. Vi ville ha litt stil over feiringen så derfor ville vi heller at maten skulle bli servert, framfor at man måtte gå og hente mat selv. Det var en stund i planleggingsfasen vi vurderte å ha et alkoholfritt bryllup, vi snakket litt mer rundt det og til slutt landet vi på løsningen at vi ikke hadde fri bar. Middagen var fantastisk god, den bestod av følgende:

Forrett:
Spekeskinke og honning melon med ruccola salat.
Hovedrett:
Lammefilet, rararollie, smørdampet broccoli,
lammesjysaus med fløtegratinerte poteter.
(med flere serveringer for de som ønsket det)
Dessert:
Sjokkolade fondant, jordbærsorbet og fruktsalat.

~Bryllupskaken~
Vi bestilte bryllupskaken tidlig, og glad er jeg for det. Vi fikk se bilder hos konditoren og da jeg så et bilde av ei kake som hadde nettopp dette stativet var jeg solgt. Det er bare så nydelig. Vi hadde selvsagt hvit marsipan, pynten på den var gull og ekte roser (like roser som i brudebuketten min). Vi hadde også bestilt servietter med navnene våres på og bryllupsdato til kaffe og kaker.


~Brudekjolen og tilbehør~
Brudekjolen min var faktisk det første som ble kjøpt.
Jeg falt pladask for en kjole fra Lilly. Kjolen ble kjøpt privat. Så jeg satt sammen det resterende av brudeantrekket selv som jeg ville ha. Jeg fant et slør som matchet kjolen veldig godt. Tiara kjøpte jeg på eBay. Jeg valgte også å ha hansker, fingerløse. Tok en stor sjanse når jeg kjøpte de, siden kjolen lå hjemme i Ålesund og hanskene ble kjøpt i Oslo. Skoene mine kjøpte jeg også i Oslo, siden jeg ikke fant akkurat de jeg ville ha i Ålesund. Jeg fulgte vel litt tradisjonen, something old, something new, something borrowed and something blue. Smykke, perlekjede lånte jeg av mamma. Og min something blue ble strømpebåndet mitt.

~Hår og sminke~

Hår og sminke fikk ei barndomsvennine av meg som er frisør æren av å ta seg av, hun gjorde en fantastisk jobb. Jeg kunne ikke ha fått noen bedre. Forloveren min og jeg sov på hotell natten til bryllupet, så frisøren kom til hotellet og satte opp håret mitt og sminket meg der. Det var i grunn utrolig deilig å slippe å måtte komme seg til en frisørsalong. Hun kom litt over kl 09:00, og vi var vel ferdige rundt 12:00 vil jeg tro.


~Brudebuketten~
Fargetemaet skulle selvsagt gå igjen i brudebuketten, jeg tilbragte noen timer forann pc'n og så på bilder av brudebuketter på nett før jeg fant en som jeg likte. Så i den var det hvite roser, orkideer og brudesør og gulltråder den var bare helt nydelig. Brudebuketten har jeg faktisk greid å tørke, nå står den til pynt på stua.











~Fotografering~
Location for fotografering hadde vi alt sett for oss, det var utendørs og derfor veldig væravhengig. Vi hadde ingen innendørs reserveplan, så spenningen var stor til hvordan været ville bli på bryllupsdagen. Heldigvis var vi kjempeheldige med været. Vi valgte å bruke en freelandsfotograf. Hørte veldig mye positivt om han, samt sett en del av bildene han hadde tatt. Vi fikk rettighetene på alle bildene, samt alle bildene på vanlig fotopapir og en forstørrelse. Sammenlignet med andre fotografer så var det veldig greit at vi kunne velge hvor vi ville bestille takkekortene våres selv, framfor hos mange andre som vi hadde vært forpliktet til å bestille takkekort igjennom, og om vi skulle ha hatt flere forstørrelser så hadde det også kostet mye mer enn hva vi måtte ut med.
~Transport~
Vi burde kanskje startet å planlegge transport tidligere i og med at vi gifet oss i fellesferien. Så det slet vi med en god stund før det heldigvis ordnet seg i siste liten. Så og si ei uke før bryllupet falt denne brikken på plass. Bilen er en Rolls Royce veteranbil, sjåføren stilte med uniform. Han pyntet også bilen, og det var virkelig stil og klasse over både bil og sjåfør. Bilen fikk en del oppmerksomhet fra mange av de bilintereserte gjestene våres, så den skapte en del oppsikt kan man vel si. Sjåføren kjørte først min mann og hans forlover til kirken, før han hentet meg og min forlover på hotellet og kjørte oss til kirken. Var tilstede under vielsen, og kjørte deretter til location for fotografering, hvor han ventet i ca 2 timer så kjørte han oss til festlokalet vårt på Color Line Stadion.


~Takkekort~

Alle som vi fikk gaver av fikk selvsagt takkekort. Siden vi hadde rettighetene til samtlige bilder selv, så stod vi fritt til å velge hvor vi ville bestille de.Vi bestilte takkekortene fra Fotoknudsen. Alt i alt var der 6 bilder, takkekortet var på 4 sider totalt. På takkekortene, vi valgte også og skrive teksten i takkekortene selv siden vi synest det er litt mer personlig. Enn bare en "plain" tekst som alle vi fikk noe av ville ha fått. Vi ville også benytte anledningen til å takke de gjestene som
hadde vært med på å gjøre vår dag til noe helt spesielt.



~Tanker i etterkant av bryllupet~
Etter et bryllup så sitter man igjen med utrolig mange tanker, inntrykk og følelser. Jeg har tenkt så mange ganger at vi er utrolig heldige som fikk en sånn fantastisk dag. En ting er hvertfall sikkert bryllupsdagen går så alt for fort, er det en dag i livet jeg deffinitivt ville at døgnet skulle ha hatt flere timer så er det denne dagen her uten tvil. Om du klikker inn på bloggen min under kategorien Bryllupsdagen så er der flere bilder og mer utfyllende skrevet om selve dagen enn her. Til vordende brudepar har vil jeg bare si, gled dere til denne fantastiske dagen, nyt hvert sekund det å gifte seg er bare helt fantastisk. Det er også mange som er litt ussikre på det å gifte seg i fellesferien, med oss gikk det helt fint. Vi hadde datoen klar over 1 år i forvegen, så vi fikk informert gjestene våres. Jeg tenker at er man tidlig ute med denne informasjonen til gjester, så er det å gifte seg i fellesferien ikke så problematisk som mange tenker at det er. Husk det er deres dag, og dere bestemmer.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Så flott bryllupsside! Jeg lurer på hvor du fikk tak i Rolls Royce? Leter og leter, og finner ingen, men denne var perfekt! Mvh Tonje

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Jeg så ikke kommentaren din før nå, begynner å bli en stund siden jeg var innom bloggen her *flau*
      Vi leide denne bilen privat, av en som bor her. Han eier denne bilen sammens med sine sønnner, og bruker den mye til brudekjøring. Vet ikke hvor du er i fra, men han tar oppdrag her i Ålesund lokalt :)

      Slett